Menu
Staniek&Partners Blog 84
Ceny Transferowe

Chaos czy harmonizacja czyli Unia Europejska, a ceny transferowe

14.03.2024-Anna Sałagan

Chaos czy harmonizacja czyli Unia Europejska, a ceny transferowe

W ostatnich miesiącach polskie regulacje prawne dotyczące cen transferowych podlegały znaczącym nowelizacjom. Przykładem jest chociażby nowy formularz TPR. Warto jednak zauważyć, że nad tematyką TP uważnie pochyla się także prawodawca unijny. W tym artykule przyjrzymy się, co proponuje Komisja Europejska pracująca nad Dyrektywą dotyczącą harmonizacji przepisów w zakresie cen transferowych.

Wytyczne OECD nie wystarczają, czyli co jeszcze może ulec zmianie

Wytyczne Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. OECD) dla przedsiębiorstw wielonarodowych to zalecenia rządów kierowane właśnie do przedsiębiorstw wielonarodowych działających lub mających siedzibę na terenie państw, które zobowiązały się do przestrzegania Deklaracji w sprawie inwestycji międzynarodowych oraz przedsiębiorstw wielonarodowych. Nie stanowią one jednak bezpośredniego źródła prawa. Nie dziwi zatem fakt, że za jedną z bardziej znaczących propozycji postanowień dyrektywy, uważa się koordynację poglądów i interpretacji państw członkowskich w kwestiach wchodzących w zakres wytycznych OECD w sprawie cen transferowych. Warto również poświęcić uwagę aspektom takim jak:

  • Ujednolicenie definicji podmiotów powiązanych, które będzie można zidentyfikować poprzez badanie zarządu, prawa głosu, kapitału oraz udziału w zyskach jednego podmiotu przez drugi w wysokości minimum 25%. Z polskiej perspektywy nie jest to rozwiązanie zaskakujące natomiast w niektórych państwach UE, do których zaliczamy np. Estonię, próg ten sięga aż 50%. Proponowana regulacja tego aspektu rozstrzygnęłaby ponadto wątpliwości dotyczące zakładu zagranicznego przedsiębiorcy, uznając go jednoznacznie za podmiot powiązany ze spółką – matką.
  • Określenie przedziału rynkowego, które co do zasady, w myśl proponowanych regulacji ograniczone zostanie do przedziału między kwartylowego. Co istotne, w sytuacji gdy rezultat transakcji nie będzie mieścił się w tym przedziale, powinien zostać skorygowany do mediany takiego przedziału, co może stanowić podstawę doszacowania podatku – chyba że zostaną udowodnione, okoliczności uzasadniające wysokość ceny rynkowej odpowiadającej innej wartości w tym przedziale.
  • Możliwe wprowadzenie wspólnych wzorów dokumentacji cen transferowych, uregulowanie wymogów językowych, oraz adresatów takich rozwiązań, wraz z podaniem ram czasowych, które należałoby uwzględnić.

TAGI: ceny transferowe, ceny transferowe UE, ceny transferowe Unia Europejska, harmonizacja cen transferowych, chaos w cenach transferowych, regulacje UE ceny transferowe, polityka podatkowa UE, przepisy dotyczące cen transferowych, dyrektywy Unii Europejskiej ceny transferowe, unijne prawo podatkowe, międzynarodowe ceny transferowe, kontrola cen transferowych, OECD ceny transferowe, dokumentacja cen transferowych, przepisy podatkowe ceny transferowe, ryzyko cen transferowych, unijna harmonizacja podatkowa, transfer pricing Unia Europejska, unijne regulacje podatkowe, compliance podatkowy UE, dokumentacja podatkowa UE, ceny transferowe w firmach międzynarodowych, prawo podatkowe Unii Europejskiej, praktyki cen transferowych w UE, system cen transferowych, strategia cen transferowych, chaos a harmonizacja podatkowa, ceny transferowe korporacje międzynarodowe, wpływ UE na ceny transferowe, kontrola podatkowa ceny transferowe