Ulga na ekspansję, znana również jako ulga prowzrostowa, jest mechanizmem mającym na celu zachęcenie podatników PIT i CIT do ponoszenia wydatków mających na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Uregulowana jest w przepisach art. 26gb ustawy o PIT oraz art. 18eb ustawy o CIT.
Dzięki tej uldze, podatnik, który uzyskuje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, ma możliwość dodatkowego odliczenia 100% kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Ustawodawca jednak zastrzegł, że przez „produkty” należy rozumieć wyłącznie rzeczy wytworzone przez podatnika.
Koszty kwalifikowane
W przepisach określono katalog kosztów, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi. Wśród nich znajdują się m.in.:
- Koszty uczestnictwa w targach, w tym organizacja miejsca wystawowego i zakupu biletów lotniczych dla pracowników.
- Koszty działań promocyjno-informacyjnych, takie jak zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe.
- Koszty dostosowania opakowań produktów do wymogów kontrahentów.
- Koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w tym certyfikacji towarów.
- Koszty związane z przystąpieniem do przetargów.
Pojęcie produktu w kontekście ulgi
Aby skorzystać z ulgi, koszty muszą być poniesione na rzeczy wytworzone przez podatnika. Interpretacja pojęcia „rzeczy wytworzone przez podatnika” budzi wiele wątpliwości. Organy skarbowe zajmują restrykcyjne stanowisko w tej kwestii. Zgodnie z orzecznictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, „rzeczą wytworzoną przez podatnika” nie będzie produkt złożony z mniejszych komponentów, ani produkt, którego część produkcji zlecono podmiotowi trzeciemu.
Fiskus podkreśla, że ulga powinna przysługiwać jedynie rzeczywistym producentom, a nie przedsiębiorcom, którzy nabywają gotowe produkty w celu ich dalszej odsprzedaży pod własną marką. Na przykład, przedsiębiorca, który kupuje koszulki i nanosi na nie własne nadruki, nie może skorzystać z ulgi.
Stanowisko WSA
W wyroku z dnia 23 kwietnia 2024 r. (sygn. ISA/GI 1280/23) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że ulga przysługuje jedynie faktycznym producentom. Przykładem może być inwestor budowlany, który zleca prace budowlane podmiotom trzecim – taki podmiot nie produkuje samodzielnie nieruchomości, więc nie ma prawa do ulgi. Odmiennie sytuacja wygląda w przypadku dewelopera, który samodzielnie wytwarza produkty.
Dodatkowo, zmiany w gramaturze, technologii czy recepturze nie zawsze prowadzą do powstania nowego produktu, co podkreślił Dyrektor KIS w interpretacji z 14 listopada 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.366.2021.1.MBD), zaznaczając, że ocena, czy produkt jest „dotychczas nieoferowany”, musi brać pod uwagę charakter i rodzaj wprowadzonych zmian.
Podsumowanie
Prawidłowa kwalifikacja produktów wytwarzanych w ramach działalności gospodarczej może sprawiać wiele problemów interpretacyjnych. W przypadku wątpliwości, warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Jak możemy pomóc?
Kancelaria Staniek & Partners świadczy kompleksowe wsparcie w zakresie ulg podatkowych, w tym ulgi na ekspansję:
- Weryfikujemy, czy podatnik kwalifikuje się do ulgi.
- Identyfikujemy koszty kwalifikowane.
- Przygotowujemy niezbędne kalkulacje do rozliczeń.
- Zapewniamy merytoryczne wsparcie podczas stosowania ulgi, w tym reprezentujemy klienta w kontaktach z urzędami skarbowymi.
Zobacz również nasze usługi związane z podatkami:
Masz pytanie? Porozmawiajmy!
TAGI: ulga na ekspansję, rzeczy wytworzone przez podatnika, koszty kwalifikowane, PIT, CIT, interpretacje podatkowe, orzecznictwo, wsparcie podatkowe, ulga B+R, ulga na prototyp