Z dniem 13 grudnia 2024 roku w życie wejdzie unijne Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, znane jako General Product Safety Regulation (GPSR). Rozporządzenie zastąpi dotychczasową Dyrektywę 2001/95/WE, która regulowała kwestie bezpieczeństwa produktów w Unii Europejskiej od 2001 r.
Przyczyny wprowadzenia
Nowe rozporządzenie zostało wprowadzone w celu modernizacji regulacji dotyczących ogólnego bezpieczeństwa produktów, biorąc pod uwagę nowe wyzwania związane z cyfryzacją, rozwojem nowych technologii oraz rozpowszechnianiem sprzedaży produktów online. Wprowadzając omawiane regulacje, ustawodawca unijny dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów i wyeliminowania ryzyka ich zróżnicowanej transpozycji przez poszczególne państwa członkowskie.
Zakres zastosowania
Rozporządzenie GPSR ma zastosowanie do produktów konsumenckich znajdujących się w obrocie na terenie Unii Europejskiej. Obejmuje swoją regulacją wszystkie kanały sprzedaży, a w tym również e-commerce. Nowe przepisy dotyczą zarówno produktów nowych, jak i używanych, naprawionych lub odnowionych.
Należy jednak wskazać, że rozporządzenie określa również produkty, które są wyłączone z zakresu jego stosowania; m.in. antyki, żywność i napoje, produkty lecznicze, jak również (jeżeli jest to wyraźnie na nich oznaczone) produkty, które wymagają naprawy, odnowienia czy recyklingu przed ich użyciem.
Podstawowe obowiązki przedsiębiorców
Przepisy rozporządzenia nakładają określone obowiązki tak naprawdę na wszystkich uczestników łańcucha dostaw produktów przeznaczonych dla konsumentów, a więc zarówno na producentów jak i importerów i dystrybutorów.
Producenci będą zobowiązani m.in. dodatkowo zadbać o bezpieczeństwo produktów, odpowiednio oznaczyć produkty, zapewniać instrukcje i informacje o bezpieczeństwie, jak również prowadzić i przechowywać dokumentację techniczną produktu przez okres 10 lat. Importerzy odpowiadać będą m.in. za sprawdzenie czy produkty wprowadzane na rynek spełniają określone w Rozporządzeniu wymogi bezpieczeństwa oraz czy są odpowiednio oznakowane. Natomiast dystrybutorzy będą mieć m.in. obowiązek weryfikacji czy produkty są zgodne z wymogami dotyczącymi oznakowania, a także czy zawierają niezbędne instrukcje i informacje o bezpieczeństwie.
Ponadto, producenci, dystrybutorzy i importerzy zobowiązani będą do wprowadzenia wewnętrznych procesów dotyczących bezpieczeństwa produktów, które umożliwią im realizację wymagań Rozporządzenia.
Konsekwencje braku przestrzegania przepisów
Za nieprzestrzeganie nowych przepisów grozić będą surowe kary. W Polsce planuje się, aby sięgały one aż 1 mln zł (1 mln dla producentów i importerów za wprowadzenie niezgodnych produktów; do 500 tys. zł dla dystrybutorów za naruszenia związane z dokumentacją i oznakowaniem oraz sprzedawców online za naruszenie obowiązków informacyjnych).
Znaczenie rozporządzenia w branży e-commerce
Rozporządzenie oznacza większą odpowiedzialność przedsiębiorców za produkty wprowadzane na rynek, szczególnie jeśli są one importowane spoza UE. Stawia to przed sprzedawcami internetowymi nowe wyzwania związane z monitorowaniem zgodności produktów z wymaganiami rynku docelowego. Dzięki rozporządzeniu konsumenci będą mieli dostęp do pełniejszych informacji o produktach oraz gwarancję, że sprzedawcy będą szybciej reagować na potencjalne problemy z bezpieczeństwem.
Na mocy nowych przepisów oferta produktu w sprzedaży na odległość (w tym w Internecie) powinna zawierać następujące informacje (bez uszczerbku dla wymogów wynikających z innych przepisów);
- imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak to-warowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
- w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i na-zwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej za produkt ma-jącej siedzibę w UE.
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu oraz;
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umiesz-czone na produkcie lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszą-cym zgodnie z rozporządzeniem lub mającym zastosowanie unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Jak przygotować się na wejście przepisów
Kluczowe jest w tym przypadku dokonanie oceny wprowadzanych na rynek produktów pod kątem ich zgodności z przepisami oraz przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa produktów, jak również odpowiednie oznakowanie/identyfikacja produktów i przygotowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej oraz aktualizacja informacji o produktach online.
Ważna również będzie odpowiednia współpraca z dostawcami, szkolenia personelu oraz współpraca z organami nadzoru w tym zakresie.
W razie potrzeby wsparcia w zakresie nowych przepisów, zapraszamy do kontaktu!
Masz pytania? Porozmawiajmy!
TAGI: GPSR,ogólne bezpieczeństwo produktów,rozporządzenie unijne,bezpieczeństwo produktów,produkty konsumenckie,branża e-commerce,dyrektywa 2001/95/WE,przepisy unijne,rozporządzenie 2023/988,nowe regulacje,obowiązki przedsiębiorców,importerzy,producenci,dystrybutorzy,produkty online,bezpieczeństwo w e-commerce,kary za niezgodność,identyfikacja produktów,dokumentacja techniczna,ocena bezpieczeństwa,przepisy UE