Do dnia 15 listopada 2024 r. Polska jest zobowiązana wdrożyć do swojego porządku prawnego regulacje wynikające z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022).
Nie gasną echa dotyczące projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, a planowane zmiany w ustalaniu wynagrodzenia minimalnego w Polsce wciąż budzą wiele emocji.
Najważniejsze założenia projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowego mechanizmu, w którym minimalna pensja ma wynosić 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w kraju.
Ważną modyfikacją jest także wyłączenie dodatków, nagród i premii z podstawy minimalnej pensji. W praktyce może to oznaczać konieczność wyrównania wynagrodzenia zasadniczego jeśli po wyłączeniu dodatków, premii, nagród byłoby ono niższe niż określone jako minimalne.
Zdaniem ustawodawcy – wynagrodzenie zasadnicze ma odzwierciedlać faktyczny poziom płacy, a różnego rodzaju dodatki będą miały funkcję motywacyjną, co powinno podnieść przejrzystość systemu wynagrodzeń.
Ponadto, wprowadzony zostanie obowiązek corocznej waloryzacji płacy minimalnej i raz na 4 lata – aktualizacji minimalnego wynagrodzenia. Mechanizm weryfikacyjny ma przy tym uwzględniać realne wzrosty cen i PKB.
Zwiększona zostanie również odpowiedzialność karna w przypadkach opóźniania wypłat wynagrodzeń oraz wypłacania wynagrodzenia niższego niż minimalne.
Wejście w życie nowych regulacji
Projekt zakłada wejście w życie z dniem 15.11.2024 r., wyjątkiem są tutaj zmiany dotyczące zasadniczego wynagrodzenia za pracę, które mają obowiązywać od 1.01.2026 r.
Ocena zmian
Zmiany w wynagrodzeniu minimalnym to krok w stronę bardziej transparentnego i sprawiedliwego systemu płacowego. Choć tego rodzaju zmiany zazwyczaj wiążą się z wyzwaniami dla pracodawców, z założenia mają na celu przede wszystkim poprawę sytuacji pracowników oraz stworzenie stabilniejszego i bardziej przewidywalnego systemu wynagrodzeń.
Trudno oprzeć się jednak wrażeniu, że zaproponowane regulacje nie tylko nie ułatwiają sposobu obliczania wynagrodzenia minimalnego, ale go komplikują. Szczególnie niebezpieczny może być brak mechanizmu ograniczającego wzrost płacy minimalnej, czy zmiany dotyczące zrównania wynagrodzenia zasadniczego z wynagrodzeniem minimalnym. Dodatkowo wątpliwe jest również ustanowienie orientacyjnej wartości referencyjnej
minimalnego wynagrodzenia na poziomie 55%. Czy ustawa wejdzie w życie w obecnym brzmieniu, czy czekają nas kolejne zmiany? Czas pokaże.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zrozumieniu nowych przepisów lub dostosowania działalności do nadchodzących zmian, skontaktuj się z naszą kancelarią – chętnie pomożemy!
Zobacz również nasze usługi związane z prawem pracy:
Masz pytania? Porozmawiajmy!
TAGI: minimalne wynagrodzenie 2024, nowe przepisy wynagrodzeniowe, dyrektywa UE o wynagrodzeniach minimalnych, zmiany w wynagrodzeniu minimalnym, 55% przeciętnego wynagrodzenia, waloryzacja płacy minimalnej, wyłączenie premii z wynagrodzenia minimalnego, odpowiedzialność karna za opóźnienia w wypłatach, wynagrodzenie zasadnicze a minimalne, ustawa o wynagrodzeniu minimalnym, mechanizm weryfikacji płac, zmiany w prawie pracy 2024, pracodawcy a wynagrodzenie minimalne, regulacje wynagrodzeń w Polsce, doradztwo w prawie pracy