Menu
ESG CSRD i ESRS ESG 7
ESG

Kluczowe elementy raportu ESG

16.12.2024-Patrycja Węcławowicz

Raporty ESG (Environmental, Social, Governance) stanowią jedno z kluczowych narzędzi, dzięki którym firmy mogą komunikować swoje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej. Jednocześnie nie sposób zapomnieć, że jest to jeden z głównych obowiązków wynikających z dyrektywy CSRD, która właśnie zostaje zaimplementowana do polskiego porządku prawnego w formie dodatkowych przepisów w ustawie o rachunkowości.

Zawartość raportów, choć w dużej mierze uzależniona od specyfiki działalności danego przedsiębiorstwa, powinna być zgodna z międzynarodowymi standardami raportowania, w tym przede wszystkim ze standardami ESRS. Poniżej przedstawiamy kluczowe elementy, które powinny znaleźć się w raportach ESG.

Wprowadzenie i kontekst działalności

Na początku raportu należy zamieścić następujące informacje:

  • podstawy sporządzenia raportu
  • łańcuch wartości
  • przyjęta strategia i model biznesowy
  • rola organów zarządzających, nadzorczych oraz administrujących procesem ESG
  • informacje o celach ESG oraz o tym, w jaki sposób wpisują się one w strategię biznesową przedsiębiorstwa.
  • wskazanie kluczowych interesariuszy oraz sposobu komunikacji z nimi w celu przygotowania raportu.

Część środowiskowa (Environmental)

Aspekt środowiskowy raportu powinien obejmować:

  • informacje na temat polityk związanych z łagodzeniem zmiany klimatu, zanieczyszczeniem i bioróżnorodnością oraz przystosowaniem się do tych polityk
  • informacje na temat emisji gazów cieplarnianych w zakresach 1, 2 i 3 oraz podjętych działań redukcyjnych
  • informacje na temat wprowadzonych zasad związanych z gospodarką obiegu zamkniętego (GOZ)
  • zarządzanie zasobami naturalnymi, w tym wodą, surowcami
  • politykę firmy dotyczącą ochrony bioróżnorodności oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Część społeczna (Social)

W części społecznej należy uwzględnić:

  • informacje na temat struktury zatrudnienia, warunków pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy (np. wskaźniki wypadkowości) w organizacji
  • wskaźniki dotyczące różnorodności, polityki wynagrodzeń, równowagi między życiem prywatnym i zawodowym
  • inwestycje w rozwój pracowników, takie jak szkolenia, programy rozwojowe czy benefity
  • działania na rzecz lokalnych społeczności, takie jak inicjatywy charytatywne, wolontariat pracowniczy czy partnerstwa z organizacjami pozarządowymi.
  • odpowiedzialność za łańcuch dostaw, w tym polityki dotyczące praw człowieka, czy przeciwdziałania pracy przymusowej.

Część zarządcza (Governance)

Część dotycząca zarządzania powinna zawierać:

  • strukturę zarządu oraz organów nadzorczych, wraz z informacjami o ich składzie i kompetencjach
  • polityki ładu korporacyjnego, takie jak polityka przeciwdziałania korupcji, zarządzania ryzykiem czy etyki biznesowej
  • transparentność w zakresie wynagrodzeń zarządu i kluczowych decyzji strategicznych
  • informacje o zarządzaniu relacjami z dostawcami
  • informacje o audytach wewnętrznych i zewnętrznych, które dotyczą realizacji celów ESG
  • procesy zarządzania zgodnością (compliance) oraz narzędzia wspierające odpowiedzialność korporacyjną.

Cele i wyniki

Raport w całej swojej treści powinien jasno określać:

  • perspektywę krótko-, średnio oraz długoterminową realizacji celów ESG
  • osiągnięcia w danym okresie raportowania z porównaniem do wcześniejszych lat.

Wskaźniki i standardy raportowania

Raporty ESG powinny być zgodne ze standardami ESRS (obowiązkowe standardy dla firm podlegających dyrektywie CSRD w Unii Europejskiej). Nie ma jednak przeszkód, by pomocniczo firmy posiłkowały się również innymi standardami (np. GRI lub SASB).

Ważne jest również stosowanie mierzalnych wskaźników, takich jak KPI (Key Performance Indicators), które umożliwiają obiektywną ocenę postępów.

Zaangażowanie interesariuszy oraz weryfikacja raportu przez audytora

Raport powinien potwierdzać, że w ramach przeprowadzonej analizy dokonano komunikacji z interesariuszami, w celu pozyskania od nich opinii, danych lub innych informacji niezbędnych dla przygotowania raportu.

Każdy raport powinien zostać atestowany (zbadany) przez audytora, którym w Polsce są biegli rewidenci.

Podsumowanie

W związku z wprowadzeniem szczegółowych standardów raportowania na podstawie dyrektywy CSRD położono nacisk na transparentność treści w raportach ESG oraz ujednolicenie wskaźników oraz zakresu danych podlegających raportowaniu. Raporty ESG powinny być zatem przejrzyste,

kompleksowe i zgodne z najlepszymi praktykami rynkowymi. Dzięki temu nie tylko będą spełniały ustawowe warunki, ale również umożliwią firmom budowanie wiarygodności, wzmacnianie relacji z interesariuszami oraz przyczyniają się do realizacji globalnych celów zrównoważonego rozwoju.

Zobacz również nasze usługi związane z ESG:

Masz pytania? Porozmawiajmy!

    Wyślij wiadomość

    TAGI: raporty ESG, CSRD, zrównoważony rozwój, dyrektywa CSRD, ESRS, standardy raportowania, środowisko, aspekty społeczne, governance, łańcuch wartości, cele ESG, emisja CO2, gospodarka obiegu zamkniętego, różnorodność w organizacji, zarządzanie ryzykiem, compliance, audyt ESG, transparentność, interesariusze, wskaźniki KPI, zrównoważone zarządzanie, raportowanie ESG, standardy GRI, standardy SASB, odpowiedzialność społeczna, ochrona bioróżnorodności, polityka korporacyjna, wyniki ESG, strategia ESG, cele zrównoważonego rozwoju, audyt raportów ESG, raportowanie obowiązkowe, łagodzenie zmiany klimatu, łańcuch dostaw, analiza ESG.