Menu
Google Ads, Meta Ads, podatek u źródła, WHT Podatek u źródła WHT
Podatki

Czy usługi reklamowe Google Ads i Meta Ads podlegają podatkowi u źródła?

02.10.2024-Michał Grzywa

Podatek u źródła (ang. Withholding Tax, WHT) to zryczałtowany podatek dochodowy, który dotyczy zarówno podatników PIT, jak i CIT. W kontekście WHT, opodatkowaniu podlegają przychody zagranicznych podmiotów uzyskiwane na terenie Polski, m.in. z tytułu odsetek, należności licencyjnych oraz usług niematerialnych. Wśród tych usług szczególne znaczenie mają usługi reklamowe, świadczone za pośrednictwem platform takich jak Google Ads, Meta Ads (Facebook i Instagram).

Czy usługi reklamowe Google Ads i Meta Ads podlegają WHT?

Z literalnego brzmienia przepisów ustawy wynika, że usługi reklamowe, w tym te realizowane za pośrednictwem Google Ads, Google AdWords czy Meta Ads, podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła. Wynika to z faktu, że usługi reklamowe są jednym z przykładów usług niematerialnych, które podlegają WHT zgodnie z polskim prawem podatkowym.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – klucz do zwolnienia z WHT

Mimo że usługi reklamowe mogą podlegać WHT, Polska zawarła szereg umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które pozwalają na zwolnienie z tego podatku. Przykładem jest umowa między Polską a Irlandią, gdzie znajdują się siedziby zarówno Google, jak i Meta. Umowa ta stanowi, że zyski przedsiębiorstw z tytułu usług niematerialnych, w tym reklamowych, opodatkowane są wyłącznie w kraju rezydencji usługodawcy – w tym przypadku w Irlandii.

Oznacza to, że polskie firmy, które korzystają z usług reklamowych Google czy Meta, co do zasady, nie muszą pobierać podatku u źródła od tych płatności.

Certyfikat rezydencji – warunek zwolnienia z WHT

Aby skorzystać z preferencji wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i nie pobierać podatku u źródła, konieczne jest uzyskanie certyfikatu rezydencji od Google lub Meta. Certyfikat ten potwierdza, że firma świadcząca usługi ma siedzibę w kraju objętym umową o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z przepisami, polski podmiot musi posiadać kopię tego certyfikatu, aby nie być zobowiązanym do pobrania podatku u źródła. Uzyskanie certyfikatu rezydencji jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia podatku w takich transakcjach.

Podsumowanie

Usługi reklamowe świadczone przez Google Ads, Meta Ads oraz inne zagraniczne platformy mogą teoretycznie podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła. Jednak dzięki umowom o unikaniu podwójnego opodatkowania, np. z Irlandią, polskie firmy zazwyczaj są zwolnione z obowiązku poboru WHT, pod warunkiem uzyskania certyfikatu rezydencji.

Jeśli masz wątpliwości, czy konkretne usługi reklamowe powinny być objęte WHT, nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie w tej kwestii.

Masz pytanie? Porozmawiajmy!

    Wyślij wiadomość

    TAGI: Google Ads, Meta Ads, podatek u źródła, WHT, certyfikat rezydencji, usługi reklamowe, usługi niematerialne, Facebook Ads, reklama online, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, CIT, PIT