Menu
Dyrektywa FASTER – zmiany w podatku u źródła i korzyści dla przedsiębiorców
Podatki

Dyrektywa FASTER w podatku u źródła – jakie zmiany wprowadzi?

13.01.2025-Martyna Pałka

Przeszło 3 lata trwały negocjacje w zakresie implementacji Dyrektywy w sprawie szybszego i bezpieczniejszego systemu ulg w nadmiernym podatku u źródła tzw. Dyrektywa FASTER. Finalnie, 10 grudnia 2024r. Rada Unii Europejskiej zaaprobowała ich wprowadzenie.

Jaki jest cel Dyrektywy? Jakie są jej kluczowe elementy? Kiedy zostanie wprowadzona do polskiego systemu prawnego? O tym poniżej!

Celem Dyrektywy jest skonsolidowanie wspólnotowego systemu podatku u źródła w zakresie  dywidend z tytułu akcji w obrocie publicznym oraz, w stosownych przypadkach, odsetek z tytułu obligacji w obrocie publicznym. Ma ona doprowadzić przede wszystkim do tego, że inwestorzy transgraniczni, krajowe organy podatkowe i pośrednicy finansowi, tacy jak banki lub platformy inwestycyjne, będą dysponować bezpieczniejszymi i wydajniejszymi procedurami dotyczącymi podatku u źródła w UE. Ma również przeciwdziałać oszustwom podatkowym.

Na ten moment w przypadku inwestycji transgranicznych wiele państw członkowskich pobiera podatek od dywidend (od akcji i udziałów) i od odsetek (od obligacji) wypłacanych inwestorom mieszkającym za granicą. Jednocześnie inwestorzy ci muszą od tego samego dochodu płacić podatek dochodowy w swoim kraju zamieszkania Mimo że umowy między państwami członkowskimi mają regulować kwestię podwójnego opodatkowania, w rzeczywistości procedury ubiegania się o ulgę w podatku u źródła znacznie się różnią w poszczególnych państwach członkowskich, co sprawia, że procedury uzyskiwania ulgi lub zwrotu podatku są długie, kosztowne i uciążliwe.

Dyrektywa przewiduje wprowadzenie unijnego elektronicznego certyfikatu rezydencji (eTRC), który ma być wydawany rezydentom państw członkowskich w sposób zautomatyzowany w terminie nieprzekraczającym 14 dni kalendarzowych od daty złożenia wniosku. Certyfikat ma obejmować okres nieprzekraczający roku kalendarzowego / roku podatkowego i powinien służyć przede wszystkim wdrożeniu procedur dotyczących podatku u źródła.

Aby osiągnąć cele, które określa Dyrektywa, wprowadzone zostaną dwa kluczowe mechanizmy – Relief of source i Quick refund. Pierwszy polegać będzie na naliczaniu właściwej kwoty podatku w momencie wypłaty dywidend lub odsetek przez podmiot pobierający podatek u źródła. Drugi zakłada, że w przypadku naliczenia wyższej stawki, nadwyżka ma być zwracana w określonych ramach czasowych, maksymalnie do 50 dni od daty płatności dywidendy lub odsetek.

Dyrektywa wprowadzi również obowiązek ustandaryzowanego zgłaszania informacji przez pośredników finansowych takich jak banki czy platformy inwestycyjne. Dzięki temu krajowym organom podatkowym łatwiej będzie wykrywać potencjalne oszustwa i nadużycia podatkowe. Państwa członkowskie ustanowią krajowe rejestry, w których pośrednicy finansowi będą musieli się zarejestrować, by uzyskać certyfikat. Aby uprościć procedurę rejestracji, Rada postanowiła, że powstanie europejski portal certyfikowanych pośredników finansowych (CFI). Państwa członkowskie zachowają niezbędną swobodę, jeśli chodzi o rejestrowanie certyfikowanych pośredników finansowych i usuwanie już zarejestrowanych oraz przyjmowanie dotyczących ich środków. Po zarejestrowaniu pośrednicy finansowi będą musieli zgłaszać niezbędne informacje odpowiednim organom podatkowym, tak by można było śledzić daną transakcję.

Projekt Dyrektywy w związku z jednomyślnością Rady, zostanie wkrótce opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie UE będą zobowiązane do transpozycji Dyrektywy FASTER do krajowego ustawodawstwa do 31 grudnia 2028 r. Przepisy te powinny być stosowane od 1 stycznia 2030 r.

Planowane zmiany należy ocenić pozytywnie. Bez wątpienia stanowią krok w kierunku uproszczenia i harmonizacji systemu podatkowego na terenie UE, co przyniesie korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i administracji państwowej. Nie brak jednak wyzwań – dostosowanie krajowych systemów podatkowych i zapewnienie odpowiednich zasobów.

Z planowanymi zmianami warto zapoznać się już teraz oraz śledzić proces legislacyjny tak aby w odpowiednim czasie rozpocząć zmiany w procesach podatkowych w przedsiębiorstwie.

Masz pytania? Porozmawiajmy!

    Wyślij wiadomość

    TAGI: Dyrektywa FASTER, podatek u źródła, zmiany w podatkach, eTRC, elektroniczny certyfikat rezydencji, Relief at source, Quick refund, harmonizacja podatkowa, transgraniczne inwestycje, pośrednicy finansowi, CFI, rejestr pośredników finansowych, oszustwa podatkowe, UE, regulacje podatkowe, dywidendy, odsetki od obligacji, uproszczenie procedur podatkowych, system podatkowy w UE, administracja podatkowa, transpozycja przepisów