W najnowszym raporcie Najwyższej Izby Kontroli (NIK) wskazano na poważne niedociągnięcia w systemie kontroli podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Zaskakująca informacja: nawet 30% potencjalnych dochodów z CIT umyka fiskusowi. Wnioski NIK są jasne – czas na zmiany, które mogą wpłynąć na wszystkich podatników CIT.
Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność zachowania szczególnej ostrożności. Wszystkie firmy – niezależnie od ich wielkości – mogą spodziewać się wzmożonych kontroli skarbowych.
Luka podatkowa w CIT – gdzie giną miliardy?
Według NIK, luka podatkowa w CIT wynosi od 20 do 30 miliardów złotych rocznie. To ogromna kwota, która jest wynikiem błędów w rozliczeniach, braków w danych lub niewystarczającego nadzoru nad kontrolą podatkową.
Raport jasno wskazuje, że urzędy skarbowe zamierzają zwiększyć nadzór nad podatnikami CIT. Każda firma, niezależnie od swojej wielkości, powinna upewnić się, że jej rozliczenia są w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami. Niedociągnięcia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji – od wysokich kar finansowych po zakłócenia w funkcjonowaniu firmy.
Nasze doświadczenie pokazuje, że przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy z ryzyk, jakie mogą kryć ich bieżące rozliczenia podatkowe. Proaktywne działanie to najskuteczniejsza forma ochrony przed negatywnymi konsekwencjami kontroli.
Problemy z uchylaniem NIP i wiarygodność danych
NIK wskazuje na niedostateczną konsekwencję w uchylaniu Numerów Identyfikacji Podatkowej (NIP) firmom, które działają na granicy prawa lub posługują się fałszywymi danymi. Tego rodzaju zaniedbania zmniejszają zaufanie do systemu podatkowego i mogą stanowić ryzyko dla innych przedsiębiorstw, które nieświadomie współpracują z nieuczciwymi kontrahentami.
Przedsiębiorcy powinni dbać o rzetelność i przejrzystość zarówno swoich danych, jak i danych swoich partnerów biznesowych. Weryfikacja wiarygodności kontrahentów może pomóc uniknąć potencjalnych problemów i wzmocnić bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.
Kadry urzędów skarbowych nie nadążają za potrzebami
Raport podkreśla, że urzędy skarbowe są niedostosowane kadrowo i organizacyjnie do nadzorowania wszystkich podatników CIT. Liczba podatników rośnie, a zasoby administracji skarbowej pozostają niewystarczające.
Choć może się wydawać, że zmniejszona liczba kontroli to korzyść dla przedsiębiorców, rzeczywistość jest inna. Brak regularnych audytów oznacza, że błędy w rozliczeniach mogą kumulować się przez lata, co w przypadku kontroli skutkuje poważnymi problemami i kosztownymi sankcjami.
Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach urzędy skarbowe wdrożą bardziej efektywne mechanizmy nadzoru. Przygotowanie się na te zmiany już teraz to klucz do uniknięcia potencjalnych problemów.
Jak możemy pomóc?
Nasz zespół ekspertów w zakresie prawa podatkowego posiada szerokie doświadczenie w prowadzeniu kontroli oraz czynności sprawdzających. Oferujemy kompleksowe wsparcie, aby Twoja firma była przygotowana na każdą ewentualność:
- Weryfikację poprawności rozliczeń CIT,
- Audyt transakcji i kosztów podatkowych,
- Dostosowanie dokumentacji do obowiązujących przepisów,
- Przygotowanie procedur minimalizujących ryzyko w przypadku kontroli.
Warto pamiętać, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego sugerujemy proaktywną weryfikację rozliczeń podatkowych, aby uniknąć ryzyka późniejszych problemów. Nasze usługi mogą pomóc uniknąć sytuacji, w których skumulowane błędy stają się poważnym problemem i prowadzą do kosztownych sankcji.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zadbać o bezpieczeństwo podatkowe swojej firmy, skontaktuj się z nami: kancelaria@staniekandpartners.com
Masz pytania? Porozmawiajmy!
TAGI: raport NIK, CIT 2024, zmiany w prawie podatkowym, luka podatkowa, kontrole podatkowe, urząd skarbowy, rozliczenia CIT, nadzór podatkowy, specjalizacja urzędów skarbowych, niedociągnięcia fiskusa, raporty podatkowe 2024, sankcje podatkowe, ryzyko kontroli, prawo podatkowe 2024, audyty podatkowe, CIT w Polsce, przedsiębiorcy a podatki, weryfikacja rozliczeń CIT, prawo podatkowe dla firm, bezpieczeństwo podatkowe przedsiębiorstw.